سندروم “فقط همین یه بار”

اگر در تلاش هستید تا یک چیز جدید رو امسال شروع کنید، مثل یک عادت جدید، یک کار جدید، یک سبک زندگی سالمتر، احتمالا مشغول دست و پنجه نرم کردن با این سندرم هستید.

این سندرم چیه؟

-خیلی دلم می خواد که دیگه کارم رو به تاخیر نندازم و دست از بازی گوشیم بردارم اما فقط همین یه بار چیزی نمیشه.

-می دونم که با چک کردن دائم ایمیلم حواسم پرت می شه اما فقط همین یه بار عیبی نداره.

-به سختی دارم تلاش می کنم که وزنم رو کم کنم و توی کل هفته تلاش خودم رو کردم، فقط همین یه کیک من رو نمی کشه.

فقط همین یه بار به شما صدمه می زنه. و کمترین شانس شما برای رسیدن به هدفتون رو از شما می گیره.

فقط همین یه بار یه چاله ی دائمیه.

همه تلاش های شما رو در یک آن نابود می کنه.

هیچ کدوم از ما تنها یک تجربه از از اون نداریم، بلکه بارها و بارها اون رو تجربه کردیم.

چرا این سندرم می تونه بر شما پیروز بشه ؟

اگر که در تلاشید تا یک عادت بد خودتون رو با یک عادت بهتر جایگزین کنید، دارید با یک جادوی سیاه قوی مبارزه می کند. جادوی رفتارهای برنامه ریزی شده.

چه دوست داشته باشیم این رو بشنویم چه نه، ما هنوز آن چنان تکامل یافته تر خیلی از جانوران نیستیم، حداقل وقتی که داستان سر تغییر عادت هامون باشه.

ما شرطی شدیم. سال ها و سال ها خیلی از کارهامون رو به یک شیوه انجام دادیم. برای همین وقتی که به مغزمون میگیم، خب مغز عزیزم، ما از امروز دیگه نمی خوایم به این روش ادامه بدیم، می خوایم یک روش جدید رو امتحان کنیم. مغزمون هم در پاسخ میگه، این نویز دیگه چی میگه؟! همینیه که هست.

به همین دلیل باید با ابزار قوی تری سراغ این ماده خاکستری بریم. اوایل کار مثل این می مونه که قراره یک دندون رو با دستگیره در و نخ بکشیم.

اگه که قرار که به مغزمون یاد بدیم که باید از این به بعد به طور پیش فرض از این شیوه جدید استفاده کنه نه تنها باید به صورت خودآگاه به تلاش هامون جهت بدیم، بلکه باید اون رو برای مدت طولانی و بی وقفه انجام بدیم.

مطالعات نشون داده که این کار حداقل سه هفته زمان می بره قبل از این که برای ما به صورت عادت در بیاد. و الیته تجربه نشون داده که گاهی خیلی بیشتر از این ها این اتفاق زمان بر هست.

این زمان خیلی بستگی به شخص و میزان اعتیاد آور بودن رفتار قبلیش داره.

و هر یه بار سرپیچی از شیوه جدید در این مدت، اثرات مخرب زیادی داره و باعث می شه که خیلی دیرتر بتونیم عادت جدید رو در خودمون ایجاد کنیم.

پس هر بار که شما به ” فقط همین یه بار” اجازه می دهید که کنترل شما رو به دست بگیره، انگار که اثر همه تلاش های گذشته خودتون رو از بین می برید، علاوه بر این، دفعه بعد کارتون سخت تر و سخت تر از بار اول می شه. متاسفانه این سختی با تعداد تلاش های شما رابطه خطی هم نداره، بلکه به صورت نمایی تغییر می کنه.

برای یه بار و برای همیشه ” فقط همین یه بار” رو شکست بدید.

چطوری با فقط همین یه بار مبارزه کنیم؟

راه های مختلفی هست که می تونید بر اون غلبه کنید. اما این که کدوم راه برای شما موثرتره بستگی به خودتون داره.

  • چراهای قوی

“بهترین دفاع، حمله است.” مطمئن بشید که به خودتون اعلام کردید و برای خودتون به طور واضح و متقاعد کننده ای نوشتید که چرا باید این تغییر رو ایجاد کنید. هر چه که این دلایل متقاعد کننده تر باشه بهتره. هر روز اون ها رو مرور کنید. حتی اگر شده چندین بار در روز. وقتی که احساس می کنید که دوباره با ” فقط همین یه بار” وسوسه شدید. لیست دلایلتون رو جلوی خودتون بگذارید و چند دقیقه ای اون ها رو با خودتون مرور کنید. به خودتون یادآوری کنید که چرا چنین تصمیمی گرفتید.

  • سعی کنید با احساس ناراحتی کنار بیاید.

تغییر هیچ وقت خوشایند نیست. اوایل به نظر عجیب و غریب میاد. سعی کنید که با این احساس کنار بیاید. دائما به خودتون یادآوری کنید که این احساس ناراحتی موقتی هست و شما آدم بالغی هستید، قطعا می تونید با این موضوع کنار بیاید.

  • تمایلات خودتون رو بازتعریف کنید.

اگر که وسوسه شدید و به سختی می تونید با اون مقابله کنید. سعی کنید که تمایلاتتون رو جور دیگه ای تعریف کنید. مثلا اگر که در تلاشید که سیگار کشیدن رو ترک کنید و حالا به طور شدیدی میلتون به سیگار کشیده. به جای این که با خودتون بگید، وای باز این تمایل لعنتی برگشت، من هیچ وقت نمی تونم سیگار رو ترک کنم. سعی کنید که آگاهانه فکر هاتون رو باز تعریف کنید. مثلا به جای جمله های قبلی به خودتون بگید: ” باز این تمایل قدیمی برگشت، اگر ترک نکرده بودم عمرا این وقت روز هوس سیگار به سرم می زد. پس نشون میده که روشم داره جواب میده.”

این شیوه به نظر عجیب میاد اما امتحانش کنید. موثره.

  • چیزهای که ترک کردید رو با چیزهای بهتر جایگزین کنید.

ما آدم ها موجودات عجیبی هستم. هیچ وقت از این که از چیزی محروم بشیم خوشمون نمیاد- حالا هر چیزی که میخواد باشه، حتی اگه لزوما خوب هم نباشه. پس به جای این که تنها به این فکر کنید که حالا زمان خالی تون رو می تونید به کار بیشتر اختصاص بدید، سعی کنید که این تجربه رو برای خودتون جور دیگه ای تعبیر کنید. برای خودتون یک تجربه جدید از این اتفاق بسازید. مثلا اگر سیگار رو ترک کنید به جای این که به خودتون بگید حالا ریه های سالم تری دارم، می تونید به این فکر کنید که چقدر حس بویایی تون نسبت به خیلی از اطرافیانتون قوی تر شده. اگه اهمال کاریتون رو ترک کردید، حالا یک سند قوی در دست دارید که به شما میگه شما به بهترین شیوه کار خودتون رو به ثمر رسوندید، پس از به بعد هم می تونید.

منبع نوشته: این سایت

1+

پاسخ دهید