زمانی که من مدرسه می رفتم معمولا هر مدرسه یک کمد پر از جایزه های مختلف داشت. خیلی از انگیزه های ما برای درس خواندن و پیشرفت کردن از همین کمد آغاز می شد. ما سعی می کردیم که با گرفتن نمره خوب یا تلاش برای بهتر کردن نقطه ضعف هایمان از معلم عزیز کارت صدآفرین بگیریم، وقتی هم که این ها روی هم جمع می شد و به حد نصاب معینی می رسید، می توانستیم از آن کمد جوایز،  جایزه ای متناسب با امتیازمان دریافت کنیم.

حالا اگر بچه صبوری بودیم، بیشتر منتظر می ماندیم تا یک جایزه بهتر نصیبمان شود. مثلا جایزه مان از خودکار ژله ای به جامدادی آهنی دوطبقه ارتقا پیدا می کرد. چه روزها که ما دائم کارت های امتیازمان را نمی شمردیم و هی به جایزه های داخل کمد شیشه ای زل نمی زدیم. الان دیگر خیلی خبری از مدرسه ها ندارم، نمی دانم که هنوز هم کمدی جوایزی در آن ها وجود دارد یا نسلشان منقرض شده است.

اما کمد جوایز در دوران دیجیتال می تواند چه شکلی باشد ؟

یکی از موضوعاتی که به آن فکر می کردم این بود که من اگر در دهه نود متولد شده بودم بعید می دانم ذره ای به درس و کتاب و مدرسه علاقه ای نشان می دادم، قطعا اگر آن زمان که بچه مدرسه ای بودم لپ تاپ و موبایلی با این ویژگی ها داشتم، بعید می دانم که دست از سر اینها برمی داشتم. موضوعی که با دیدن بچه های اطرافم به آن فکر می کنم این است که برای بچه های این روزها چه شیوه هایی کارآمد است.

حالا که دیگر کلماتی مثل صبر و حوصله برای ما در این روزگار معنایی ندارد و همه چیز به سرعت و راحتی در اختیارمان قرار می گیرد، چطور می شود با همین روش های دیجیتالی مورد علاقه شان آن ها را به تقویت برخی از عادت ها تشویق کرد.

در سایت گاردین مقاله ای در مورد یک اپلیکیشن دیدم که برای دانش آموزان طراحی شده است. آن ها به ازای استفاده نکردن از گوشی خود به مدت بیست دقیقه می توانند ده امتیاز دریافت کنند. در نهایت امتیازهای آن ها به بلیط سینما و جایزه هایی از این قبیل تبدیل می شود.

هدف این اپلیکیشن این بوده که بچه ها در زمان مدرسه تمرکز بیشتری داشته باشند و با استفاده از تکنیک های گیمیفیکیشن تلاش می کند تا عادت آن ها در استفاده از ابزارهای دیجیتال در طولانی مدت تغییر دهد. این اپلیکیشن بچه ها را تشویق می کند تا مدت زمان بیشتری در مدرسه آفلاین باقی بمانند و دائما به ایمیل و اینستاگرام و … سر نزنند.

حتی آن ها می توانند با همکلاسی های خود برای جمع کردن امتیازهای بیشتر رقابت کنند. البته این طرح فعلا در مرحله آزمایشی به سر می برد و تنها در چند کشور این اپلیکیشن قابل دسترسی است.

نمی دانم چقدر چنین ابزارهایی که بر خلاف منافع بزرگترین شرکت های دنیا طراحی شده است، بتواند موفق عمل کند. یا این که اصلا چه شرکت هایی حاضر باشند که از این اپلیکیشن ها حمایت مالی کنند. ولی به هر حال شاید کمد جایزه خوبی متناسب با فضای دیجیتال این روزها باشد.